Tamás Soós
Tamás Soós
Tamás Soós ir viens no ievērojamākajiem ungāru metafiziskās glezniecības meistariem.
Melanholijas tēma gleznotāja Tamás Soós darbos parādas atkal un atkal kā daudzveidīga cantus firmus. Kopš 20. gadsimta 90. gadiem, ko mēdz dēvēt par gleznotāja izcilākā mākslinieciskā perioda sākumu, viņa darbos ienāk melanholija plašā semantiskā diapazonā un formālās īpašībās. Cilvēku figūras kļūst sataustāmas vertikālās un amorfās formās – vai tie būtu gleznoti simboli, vai melnas papier-mâché skulptūras. Tieši šajā brīdī Tamás Soós darbos kļūst iespējams sajust sistematizēšanu un vadmotīvu, kas balstās eksistenciālās pārdomās vai pat drīzāk iesaistoties patstāvīgā dialogā ar paša domām par cilvēka stāvokli.
“Es turpinu savu darbu, zinot, ka tas, ko es daru ir efemērs: skaistums un forma ir trauslas. Laika gaitā pat Melanholijai nav spēka balstīt īslaicīgās konstrukcijas, ko es iedomājos kā kārtību. Konstrukcija, kas savā būtībā ir pakļauta pārmaiņām. Manis izvēlētās formas ir elementi, kas mijiedarbojas kādā lielākā formu kārtībā, tie var kustēties, tikt aizstāti un tiem jātiek uztvertiem no jauna atkal un atkal. Bet tas nav patiesības, ne skaistuma dēļ, bet gan mākslinieciskās brīvības spontanitātei.
Es atradu Melanholiju kā pamatenerģiju, kas dzīvo korelācijā starp objektīvo un mentālo enerģiju. Tas ir eksistences formas lūzums, kas parādās kā radošā enerģija indivīdā. Tas ģenerē brīvības ideju. Māksla patiesībā ir enerģija, kas plūst no garīgo enerģiju virziena uz formu. Melanholija spēj formalizēt eksistences enerģiju mākslā. Patiesi, māksla ir enerģētisks jēdziens: tās ir pārdomas par Melanholiju kā enerģiju.
Melanholijas sistēma, kas parādās visos manos iepriekšējos darbos, sasaista tos kompleksā savstarpējo attiecību sistēmā. Es izjūtu šo radušos sistēmu kā mākslas darbu, demonstrējot, ka māksla nav objekti, bet zināšanas. Tā stāsta par intelekta mehānismiem, par konkrētiem formas veidošanas principiem. Šī sistēma ir mākslas darbs, kas atklāj iespēju sajūtas vai drīzāk komplicētības neiespējamību. Melanholija ir mans monologs. Māksla ir pārdomas. Pārdomas ir Melanholija. Melanholija ir māksla,” Tamás Soós.
Tamás Soós (1955) dzimis Budapeštā, Ungārijā. Beidzis Mohoja-Naģa Mākslas un dizaina universitāti (1985). Izstādēs piedalās kopš 1985. gada, piedalījies vairāk nekā 100 grupas izstādēs un sarīkojis 37 personālizstādes. Tamás Soós darbi atrodas daudzās publiskās mākslas kolekcijās: Ungārijas Nacionālā galerija (Budapešta, Ungārija), Ludviga Muzejs (Budapešta, Ungārija), Budapeštas vēstures muzejs (Budapešta, Ungārija), Svēta Stefana muzejs (Sēkešfehērvāra, Ungārija), Jannus Pannonius muzejs (Pēča, Ungārija), Lentos Mākslas muzejs (Linca, Austrija), Grācas Jaunā galerija un Dabas vēstures muzejs (Grāca, Austrija), Albertīna muzejs (Vīne, Austrija), Velsas pilsētas galerija (Velsa, Austrija), Ludviga Foruma muzejs (Āhene, Vācija), Drēzdenes Valsts mākslas kolekcijas Izdruku, zīmējumu un fotogrāfiju kabinets (Drēzdene, Vācija), Modernā galerija (Skopjē, Maķedonija), Laikmetīgās mākslas muzejs KIASMA (Helsinki, Somija), Kleista Muzejs (Frankfurte pie Oderas, Vācija), Kravfordas Pilsētas mākslas galerija (Kravforda, Īrija), Ungārijas vēstniecība (Vašingtona, ASV) u.c.