Jaunumu Arhīvs
01.06. - 26.06.2012. Tatjana Krivenkova "Sarkanais un baltais"
01.06.2012. - 26.06.2012.
Galerija "Māksla XO"
Elizabetes iela 14, Rīga, LV 1010
SARKANAIS UN BALTAIS
„Māksla XO” galerijā no 01.06. – 26.06.2012.
Savā jaunākajā izstādē „Sarkanais un baltais” Tatjana Krivenkova atklājās krāsu akvatintu sērijā, kurā māksliniece turpina horizontālo un vertikālo laukumu krustojumu skaidrāku risinājumu un vienas krāsas neskaitāmu variāciju meklējumus.
„Tatjana Krivenkova ir labi pazīstama gleznotāja ar izkoptu un ārkārtīgi smalku kolorīta izjūtu. Viņas pievēršanās grafikai, īpaši krāsainajai akvatintai, ir mākslinieces izaicinājums sev pašai.
Akvatinta ir grafikas dobspieduma tehnika, kas vizuāli atgādina akvareļglezniecības raksturu. Tomēr, pievēršoties akvatintai, ir jārēķinās ar kādu grafikas īpatnību – darba gaitā uz vara klišejām sākotnēji krāsas nav redzamas. Pat pilnībā pārvaldot akvatintu un iepriekš vizuāli modelējot acu priekšā iespējamo gala rezultātu, māksliniekam, lai cik pieredzējis viņš būtu, procesa gaitā nav iespējams pilnīgi precīzi paredzēt krāsu savstarpējo saspēli, tām pārklājoties vienai pār otru. Teorētiski droši vien, ka ir iespējams noteikt kolofonija daudzumu akvatintas kastē, ņemt vērā kolofonija putekļu lidojuma trajektoriju un ātrumu, kā arī izmērīt citus akvatintas uzklāšanas parametrus. Tomēr vissīkākās nianses būs saskatāmas tikai novilkumā. Brīdis, kad papīrs lēnām tiek pacelts no klišejas, ir kulminācijas mirklis tam radošajam procesam, ko ne vienmēr var izteikt vārdos. Konceptuālas un iepriekš neplānotas darbības, zināšanas un intuīcija, izkopta krāsu izjūta un improvizācija, visbeidzot mākslinieka personības izšķirošā loma – tie ir mākslas darba veidojošie faktori, kurus izskaitļot laikam nav iespējams. Turklāt Tatjanas Krivenkovas gadījumā mākslas darba koncepcijā ir ietverts arī tā veidošanas process.
Tatjana Krivenkova nenodarbojas ar grafikai raksturīgo tirāžas drukāšanu. Katra viņas krāsu akvatinta ir veidota no divām vai trim klišejām un katra ir kā unikāls darbs. Visu kompozīciju pamatmodulis ir kvadrāts, kas sadalīts deviņos mazākos kvadrātos. Māksliniece tik nemanāmi un ļoti gudri izmaina katra nākamā novilkuma kompozīciju un krāsu salikumu, ka rodas pamatota sajūta par mākslas klātbūtni. Tonāli niansētas un izsmalcinātas divu krāsu savstarpējās attiecības kārtojas neskaitāmās variācijās un negaidītos salikumos. Tomēr šīs divu krāsu attiecības nekādi nav iespējams pārveidot procentuāli precīzajos RGB vai CMYK krāsu dalījumos, tāpēc Tatjanas Krivenkovas akvatintu patieso vērtību var uztvert vienīgi aplūkojot darbu oriģinālus. Tāpēc Tatjanas Krivenkovas darbu izstādes ir svētki daudziem viņas talanta cienītājiem.“
Guntars Sietiņš, 2011