Jaunumu Arhīvs
12.09. - 15.09.2019 POSITIONS Berlin 2019
12.09. - 15.09.2019
Flughafen Tempelhof - Hangar 4
Columbiadamm 10, 10965, Berlin, Germany
Māksla XO galerija POSITIONS Berlin Art Fair 2019 –
Paulis Liepa, Ieva Iltnere un Anna Heinrihsone
Stends - A25
https://positions.de/start.html
No 2019. gada 12. līdz 15. septembrim Mākslas nedēļas ietvaros Berlīnē norisināsies starptautiskā mākslas mese POSITIONS Berlin Art Fair 2019 (http://positions.de/ ), kur kopā būs apskatāmas 69 atlasītas mākslas galerijas no 9 valstīm, atklājot mūsdienu mākslas dažādību, kvalitāti un aktualitāti.
Savu ekspozīciju „Māksla XO” galerija POSITIONS Berlin Art Fair 2019 veidojusi no trīs Latvijas laikmetīgo mākslinieku jaunākajiem darbiem – grafiķa Pauļa Liepas oriģinālgrafikām, gleznotājas Ievas Iltneres gleznām un scenogrāfes Annas Heinrihsones gleznās un fotogrāfijām.
Anna Heinrihsone (1970) ir viena no ievērojamākajām Latvijas laikmetīgajām scenogrāfēm un kostīmu māksliniecēm ar starptautisku pieredzi. Viņas darbības diapazons aptver ne tikai Latviju (Jaunais Rīgas Teātris, Valmieras drāmas teātris, Latvijas Nacionālā Opera un Balets), bet arī Igauniju (Tartu Vanemuine teātris) un Krieviju (MHAT/Maskavas mākslas teātris, Novosibirskas operas un baleta teātris), strādājot ar tādiem ievērojamiem Latvijas režisoriem kā Indra Roga, Viesturs Meikšāns, Aivars Leimanis, Rēzija Kalniņa, un krievu režisoriem – Ganādiju Ostrovski un Aleksandru Kaļaginu.
Anna Heinrihsone astoņas reizes ir bijusi nominēta “Spēlmaņu nakts” balvai par labāko kostīmu dizainu, un divas reizes – 2000. un 2012. gadā to ieguvusi.
POSITIONS Berlin Art Fair 2019 skatītāji tiks iepazīstināti ar Annas Heinrihsones gleznām no mākslinieces personālizstādes „Augusts”:
“Stāsts virknējās ap veciem ģimenes notikumiem augusta mēneša karstumā. Tie, kuri šobrīd jau miruši, tur gatavojas baudīt dzīvi. Un pretim sejas, kas visu to saglabājušas savās rievās, starp dzīvību un nāvi, karājoties atmiņās augusta mēnesī, kaut kad sen atpakaļ,” Anna Heinrihsone, 2015.
Ievas Iltneres (1957) daiļradi varētu raksturot kā maigi izaicinošu. Viņai izdodas saglabāt savu atpazīstamo stilu, vienlaikus mainoties un eksperimentējot. Ja neskaita pāris izņēmumus 20. gadsimta 90. gados, Iltnere konsekventi ir turējusies pie gadsimtiem senā mākslas medija – glezniecības, tomēr pamanoties vienmēr būt laikmetīga.
Kopš 2007. gada Ievas Iltneres gleznas savu neatkārtojamo iespaidīgumu panāk, liekot pārlaiciskam estētismam, ornamentalitātei un, ja saucam lietas īstajos vārdos, skaistumam neparastā kārtā apvienoties ar laikmeta dokumentējumu, ironiju, pat sociālu komentāru. Šīm gleznām raksturīga savdabīga paradoksalitāte, kas nav gluži intelektuāla (tādā ziņā, ka, mēģinot to konceptualizēt, gleznas pārprotam), tomēr neskaidri kairina saprātu, neļaujot pilnībā uzticēties jutekļiem (arī naivi jūsmīgam skatītājam kaut kas ir palicis nepamanīts). Jūtas un jūtīgums te ir klātesoši, bet pakļauti nobīdei. Viss ir perfekti, bet nekas nav savā vietā.
Par jaunākajām gleznām, kas apskatāmas POSITIONS Berlin Art Fair 2019, gleznotāja Ieva Iltnere stāsta:
„Gleznas stāsta par saskaitāmajiem – attēls tiek salikts kopā pa gabaliem, kas ir šodienas fragmentārā uztvere – gan informācijas, gan vizuālā. Izstādes tapšanas procesā aizvirzījos līdz slāņiem, un par galveno tēmu kļuva LAIKS. Tas ir kā dzīvē – klājam kārtu uz kārtas, un tad laiks kaut ko noloba un atsedz iepriekšējo. Arī nejauši atrastie izšuvumi ir laiks. Es gleznoju no kreisās puses, un nejauši nonācu līdz sava veida puantilismam. Arī pašā izstādē būs viena apaļa glezna ar nosaukumu „Punkts”, jo punkts ir visa sākums.”
Paulis Liepa (1978) šobrīd ir viens no zināmākajiem Latvijas grafiķiem ar spilgtu un atpazīstamu rokrakstu. Izmantojot šķietami neitrālas un nepretenciozas vienības, mākslinieks reflektē par filozofiskiem un aktuāliem notikumiem plašā diapazonā – no pēdējā laika kara sadursmes punktiem līdz vienkāršiem sadzīves priekšmetiem un tēmām, kas kopumā ir mākslinieka kā mūsdienu cilvēka dienasgrāmata: darbnīca, sadzīve, iela, internets, ziņas, reklāma...
Pauļa Liepas darbu estētika veidojusies 20. gs. modernisma grafikas kultūras, dizaina, arhitektūras un inženiertehnisko zīmējumu iespaidā, īpaši atskatoties uz 60.–70. gadu vizuālo estētiku, ko mākslinieks izmanto kā savu izteiksmes valodu. Mākslas darbu radīšanas procesā izmanto visvienkāršākās grafikas tehnikas – kologrāfiju un kartona griezumu.
Pauļa Liepasjaunākie darbi, kas apskatāmi POSITIONS Berlin Art Fair 2019, ir no mākslinieka jaunākās personālizstādes “Dalīšanās” (“Māksla XO” galerija, 25.07.- 26.08.2019).
“Tas ir tas gadījums, kad “splitting” ir nevis tulkojums, bet paskaidrojums. Ierastā “share” vietā vēl viens pavērsiens lietu kopējā kārtībā – dalīšanās komandās, polarizēšanās, uzskatu nesaderība, līniju vilkšana un teritorijas iezīmēšana. Telpas sadalīšana uz pusēm un satekpunkta meklēšana,” Paulis Liepa, 2019.
Atbaltītāji:
LIAA pēc 18.04.2016. noslēgtā līguma Nr. SKV-L-2016/57